PELLE HEMLÖS DEL.2

Natten gick bra och efter att ha blivit matade vi 12 på dagen så sov han sedan till klockan 16.00. Vi döpte honom till


  Theo Pelle hemlös Fighter  

Runt klockan 15.00 idag så ringde mamma mig och sa att hon hade fått tag i en amma. Denna kattmamma bor i Uppsala och hon har 3 andra små ungar. Anledningen till att vi inte kunde ha honom kvar och föda upp honom själva är för att en katt måste ha en förebild och om den bara föds upp och lever med människor från att den är kattunge är den varken katt eller människa när den blir stor.
I ledning av Föreningen Samvetet så kom Theo tryggt fram till sin fostermamma med hjälp av en tjej som plockade upp honom i stan och skjussade honom till Uppsala. 

Theo ligger inte längre i min famn och han är inte längre i mitt hus men trots det så känns det som att han ligger i min famn och jag tycker mig höra hans små läten hela tiden. Det är underbart att han har fått en plats där han kan vara trygg och det är det bästa för en liten kattunge som han men mitt hjärta säger att jag genast ska åka och hämta honom igen.
Min mamma ska göra ett allergitest imorgon och se ifall hon tål att ha en utomhuskatt för isåfall kommer en förhoppningsvis pigg och glad Theo komma till oss om ca 8 veckor. Jag kommer med svaret imorgon eller i övermorgon som säger om mamma tål katter.


Lite fakta om Theo: 
Vikt: 120 g
Hur gammal: 5 dagar om man räknar med att han föddes i onsdags.
Färg: Kolsvart
Ögonstatus: Stängda hela tiden.
Hälsotillstånd: Han lät lite förkyld för när han andades kluckade det liksom i lungorna eller luftrören. Men nu när han har fått en amma som förhoppningsvis har tagit hand om honom som en av sina egna och han dricker av hennes mjölk så förbättras hans immunförsvar med hjälp av mjölken!

Övrig fakta:

Hur gör man så att mamman accepterar Theo som sin egen?
Det finns många varianter men en är att först så gnuggar man Theo mot de andra ungarna eller låter honom vara med dem ett tag sedan så lägger man en klick margarin på hans huvud. Då ger man honom till mamman som slickar upp margarinet och iochmed det så har hon med slickarna visat att hon tror att det är hennes egen!


Theo bor nu med tre stycken små röda kattungekompisar.

Detta var historien om Pelle hemlös jag kommer att skriva mer om hur det går med allergin och så!

Om du någonsin hittar en kattunge som är ensam lägg den i en liten bytta med en filt på samma ställe som du hittade den på och vänta ett antal timmar eller en natt samtidigt som du håller dig borta från den. Dyker ingen mamma upp så åk till djuraffären och köp kattmodersmjölkersättning! Den sorten vi köpte heter: Royal Canin Baby Cat Milk.

Ha det så bra!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback