Lagotto eller Perro de agua español

Jag har en tax hanne på 7 år. Han heter Snaps.
Han är grym på att jaga och han kan göra olika trick. Han är väldigt lydig för att vara tax men han har ju fortfarande en tax sinne. Taxars sinne består av fri vilja och en stark egen personlighet.
Detta citat som jag fick höra av min farmor för första gången stämmer in perfekt på taxar:

"Tax är mitt namn, kommer kallad dock ej strax"

Precis så är det med min vovve. Han tycker att det är roligt att jobba och köra lite agility och öva tricks inomhus i ungefär en kvart. Sedan har han tappat intresset. Jag älskar grabben utav hela mitt hjärta men jag vill ha en hund som jag kan jobba med och som faktiskt tycker att det är KUL att jobba och gå på hundkurs och träffa andra hundkompisar. Min hund tycker knappt att det är roligt att gå på hundkurs för efter en halvtimme tröttnar han på agility hindrena eller lydnads övningarna och springer iväg till någon snygg tik vid andra änden av planen.

Eftersom att min mamma egentligen är ALLERGISK  mot hundar så är jag väldigt glad över att jag har Snaps. Jag har pratat ganska länge med mamma om att kanske fundera på en till vovve och ett tag var vi helt inne på
Irish softcoated wheaten terrier men jag vet inte de var lite för stora. Mamma är helt inne på att skaffa en LAGOTTO ROMAGNOLO. Hört talas om den? En italiensk tryffelhund med ett glatt och trevligt lynne. Men nu är det ju såhär att jag läste en artikel i Härliga hund om Perro de agua espñol, spansk vattenhund. Dessa hundar beskrevs som läraktiga, lojala och lättlärda. Det stod också att om man inte har mediterranien (är väl medelhavet?) eller atlanten vid husknuten så var detta utmärkta agilityhundar!

Du råkar möjligtvis inte ha någon erfarenhet av någon av dessa hundar som du skulle vilja dela med dig av? Stämmer det att den spanska vattenhunden är läraktig, lydig och tillgiven? TACKSAM FÖR FEEDBACK!

MvH /Jossan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback